engagemang

Det tycker jag är något som är väldigt intressant, hur engagerad är du i ditt jobb? Kan man bli FÖR engagerad? När jag läste till lärare så menade diverse författare att engagemang är nyckeln till att få eleverna att vilja lära sig, brinner du för något så är det lättare att få dem intresserade! Det tror jag på till 100 %, men det är inte något man kan träna sig till utan det är något man har! Mitt problem är oftast att jag blir tok-engaerad i... ja, i allt som jag tycker är kul och brinner för! Det kan vara lite lurigt och energin kan bara ta slut, sen kommer det ingen mer... då måste man vila :/ Det har jag gjort och nu har jag bara ett jobb som jag är tok-engagerad i och som jag bara älskar!

DANSEN! Den älskade älskade dansen! På den här underbara dansskolan finns det en massa människor, både kollegor och elever, som får ta del av mitt engagemeng. Oftast är det jättebra, men ibland blir det fel. Jag har massor av danselever som är så sjukt bra och har en massa potential, som ni kanske har förstått av tidigare inlägg. Ibland så kan man som tränare då bli så ivrig att de ska få ut allt som man vet att de kan, så man bara påpekar vad de kan göra bättre hela tiden. Så var det för mig ett tag, men som tur är så har jag danselever som påpekar det på ett bra sätt. TACK snälla ni! Jag fick genast ångest att mina elever inte förstår hur bra jag tycker att de är, så jag satte mig ned och skrev ett mail till två av mina grupper som jag kände att jag kan ha varit lite hårda mot i söndags. Alla fick ett eget personligt mail med bara positiv kritik, det tog 3 dagar, men det var det värt! Som coach behöver man också feedback, så att man vet att man når alla elever på ett önskat sätt. Jag har fått jättemånga svar nu, och det var nog inte så farligt som jag trodde, men nu så har jag fått reflektera lite över pedagogik igen, vilket är bra. Jag har kommit fram till detta:

Som coach ska jag uppmuntra eleverna hela tiden till att göra sitt bästa, och visa dem hur bra de är! Samtidigt så kommer de inte utvecklas vidare, om de inte vet vad de ska träna på, så det är viktigt att de får veta det också. Så tycker jag att jag arbetar nu, förutom att jag bör lägga in fler övningar med positiv kritik. Däremot så känner jag absolut att jag kan kräva att eleverna gör sitt bästa, jag tänker inte berömma dem om de latar sig på träningen, utan jag förväntar mig samma engagemang från dem som det jag ger dem! Där hittar vi den bästa träningen, tror ni inte?


Kram coachen  :)



Kommentarer
Postat av: Anna - med hund i hälarna

Tummen upp på den Lisa! Känner precis lika många gånger i min egen verksamhet. Man vill så mycket och ser potentialen, men tyvärr kan för höga förväntningar spärra utveckling oxå.

Ditt slutord ska jag skriva ut och suga i mig, jättebra!



Anna

2010-10-26 @ 15:45:09
URL: http://www.hildings.com
Postat av: Lisa Brändström

Vad kul att du tycker detsamma Anna! :)

2010-10-26 @ 15:58:38
URL: http://lisabrandstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0