Saker ingen berättar för dig om barnafödande... :/

Hamnade på ett forum med 90 sidor om andras förlossningar och tiden efteråt... skrattar och gråter om vart annat, hahaha.. hehehe... hmmmm..... är det för sent att ånga sig ;)

Lite utdrag från andras berättelser om saker ingen berättar för dig om barnafödande:

..............................................................................................................................................................

Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:


1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)
Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.


2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.


3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?


4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.

Några andras kommentarer:

Sen började jag spy o det visste jag inte heller innan att man kunde må illa. Första förlossningen spydde jag hela tiden när han drev sig ner.

Att man skulle föda ut moderkakan, hade jag inte heller förstått. Jag blev arg när de sa jag skulle krysta igen, trodde dom hade blandat hop mig med nån som skulle ha tvillingar. Han är ju häruppe! Skrek jag.

  • duschen är världens bästa plats att kissa på, duschen var en räddare i nöden när kisset gjorde att det brann som eld där jag hade blivit sydd, och att torka sig med papper var bara att glömma
  • lyfta armarna och bära barnet var i princip omöjligt när mjölkken plötsligt fick för sig att rinna till, betongblock storlek xxxxxxxxl innanför bhn eller vad?!
Jag visste INTE att amningen skulle göra så jävla ont!!!! Tur att det går över! Jag visste inte heller att det skulle SPRUTA mjölk från brösten och att de också gjorde jätteont. Aning är skönmålat, tro fan många ger upp tidigt när man bara får en tuttesnuttversion av det. Sen när man vant sig är det ju mysigt, men i början, ajeeeeeeee!!! Håller med parvati. Man gör inget annat än att amma i början.
Jag tycker att någon kunde ha sagt att lustgas PÅ RIKTIGT försämrar ens omdömme!!! När barnmoskan frågade om jag vill ha EDA, som jag i förväg sagt att jag vill ha, så säger jag hög som ett hus  "Ha ha ha, gör det inte mer ont än så här behövs det inte!"  Jo, det hade verkligen behövts! När jag sedan ångrade mig var det liksom försent....

............................................................................................................................................................

Kommentarer någon?  :p

Kommentarer
Postat av: Erica

Inte mer kommentar än att det stämmer, i stora drag ;) Lustgas kan jag inte säga något om, jag hade ingen bedövning alls, men min kompis kände sig illa till mods efteråt då hon upplevde att hon var helt drogad under förlossningen och kände att ingen hade talat om att man kunde känna så. Hon uppfattade inte riktigt allt dom sa och ibland lät ord som eko, hon var helt väck. Kan ju tillägga om bajsande att man förlorar inte bara förmågan att krysta dom första dagarna, utan även att hålla emot :P Så om du ligger där i förlossningsbädden med din lilla knodd och börjar känna dig lite nödig, gå till toaletten DIREKT, innan du börjar märka att du visst var lös i magen istället för hård :P Det är inte jättetrevligt när man skuttar i panik medan det bara rinner (trevligt va?) ;) Som tur var hade jag eget rum och toalett på rummet med dusch, förråd av engångstrosor och big ass bindor, och en jättesoptunna :) Så jag hann få undan alla pinsamma bevis innan nån hann komma och kolla till mig ;P

2011-05-23 @ 08:37:42
URL: http://ericalirsjo.blogspot.com
Postat av: Linda

det mesta stämmer faktiskt och mitt tips är att sno med dig några engångstrosor och bindor hem. Det var det bästa jag gjort iallafall.

2011-05-24 @ 09:42:08
Postat av: Anonym

in headeR:)

2011-05-24 @ 10:14:27
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

LIIISA !! du ska ha baby :D

tänkt de har jag missat.. (måste nog ta tag i det där facebook asså :P) men du, GRATTIS TILL ER BÅDA puss puss puss

2011-05-24 @ 13:00:21
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0