Några ramsor kanske?

Jag tycker det är så skoj med ramsor, så jag tar och delar med mig av några!

 

Baka liten kaka

Baka baka liten kaka

Rulla rulla liten bulla

Pricka den och mjöla den

och... schuss in i ugnen!


Pelle Plutt Plutt Plutt

Pelle Plutt Plutt Plutt

tog ett skutt skutt skutt

över ån, ån, ån,

tappa tån, tån, tån.

In i kammarn

efter hammarn,

spika fast den lilla tån!

 

Rida, rida ranka

Rida, rida ranka, hästen heter Blanka.

Vart ska du rida? Till en liten piga.

Vad kan hon heta? Jungfru Margareta,

den tjocka och feta!

 

Spring efter vatten

Spring efter vatten, spring efter vatten. ["spring" med benen]

Ös i, ös i. ["ös" med benen åt ena hållet]

Spring hem, spring hem, spring hem. ["spring" med benen]

Ös ur, ös ur! ["ös" med benen åt andra hållet]


Tretti dagar har november

Tretti dagar har november,

april, juni, och september,

tjugoåtta en allen,

alla de övriga trettioen.

 

Jag vill ha mat

Jag vill ha mat – sa Tummetott

Var ska vi ta´t? – sa Slickepott

I mammas skafferi – sa Långeman

Vi törs inte – sa Gullebrand

För då springer lilla Vickevire och skvallrar!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0